
Tisdagen den 11:e juni en dag som innehöll mycket av intresse. Kungsbacka Guideförening och Göteborgs Guideklubb hade denna dag var sin visning. Först ut var Kungsbacka med en visning och genomgång av och om bygget av Karlatornet, där även medlemmar från Göteborgs Guideklubb var inbjudna. Vi fick en gedigen genomgång av projektet av Christian Olofsson från Serneke Group AB, som är projektledare för grunden till Karlatornet. När byggnader kommer till dessa, för Sverige ovanliga höjder, blir byggprincipen annorlunda mot vad vi normalt är vana vid, samt att vi har vår allestädes på västkusten närvarande lera. Femtioåtta pålar av gigantiska mått, två meter i diameter, och ner till 70 meters djup i leran. Varje påle kostar ca 3 miljoner kr. Dessa pålar utgör grunden som är 30X30 m, alltså 900 m2 vilket känns förvånansvärda lite. För några veckor sedan gjöts själva grunden som är 3,5 meter tjock. Till detta behövdes det ca 750 betongbilar! Däremot är höjden mer imponerande, 245 m. Som en betraktelse kan nämnas att Uppsala domkyrka var den högsta byggnaden (118,7m) in till 2000-talet.
Kyrkan invigdes 1435! Karlatornet kommer att innehålla uppifrån och ner, lyxlägenheter, en liten del lyxhotell som kommer att ingå i Petter Stordalens närliggande hotell. Dessutom maffiga lägenheter, normala lägenheter och kommersiella uthyrningsdelar som kontor och liknande.
Efter detta moderna förflyttade vi oss bakåt i tiden med hjälp av Göteborgs Guideklubb. Vi, ca: trettiofem stycken, besökte Färjenäs på Hisingen vilket visade sig vara en trevlig bekantskap speciellt för oss som inte varit där tidigare. Vi startade med Afternoon Tea på det gamla kaféet, ”Flickorna på Färjenäs”, som drivs av två damer, Lisa och Susanna som lämnat åtta till femjobbet och börjat leva sin dröm. Efter ett rikligt och gott kaloriintag startade så rundvandringen som leddes av Anita Cullberg som växt upp i dessa trakter, vilket gav en extra dimension åt berättelsen om området som visar sig vara en riktig idyll.
Anita berättade om det ”första Göteborg” som anlades av Karl IX. Av den lilla staden som ganska snart brändes ner av Danskarna finns idag nästan inget kvar. Staden byggdes av Holländare, beboddes av Holländare, och var egentligen Holländsk i allt. Efter detta gick färden vidare i den frodiga parkmiljön. En kyrkoruin påminde om det liv som varit, så även spår av en större bondgård (Pölsebo) vars ägor hade varit ansenliga. Visningen avslutades nere vid det gamla färjelägret där den gamla färjan, förbindelsen med fastlandet, lade till. Denna upphörde i och med Älvsborgsbrons tillkomst, även om färjan gick parallellt med bro ett tag. Bron öppnades den 8 november 1966 mindre än ett år före högertrafikomläggningen.
Kent Männistö